Vzácná Škoda 130 LR – jediná škodovka vyrobená světoznámou společností Matchbox!

Legendární závodní čtyřdveřový sedan Škoda 130 LR byl nástupcem závodního kupé Škoda 130 RS a jako jediný byl v osmdesátých letech divizí Motorsport vyvinut pro tehdejší nejpopulárnější kategorii v ralley, kterou byla skupina B, jež se vyznačovala extrémně výkonnými automobily (přezdívanými bestiemi) s přeplňovanými motory. První závody ve zmínění skupině proběhly v roce 1982 a pokračovaly až do roku 1987, v němž nakonec byly nadobro zrušeny z důvodu nemalého počtu tragických nehod několika závodníků.

Škoda 130 LR s pohonem zadních kol byla na svou dobu mezi svými konkurenty značně neobvyklá – měla osmikanálovou hlavu válců, dva karburátory Weber DCOE, motor o objemu 1,3 litru a výkonu 130 koňských sil, pětistupňovou převodovku, samosvorný diferenciál, zadní nápravu s upravenou kinematikou, osm typů různých brzd dle jejího využití a nejen to. Jejím velkým plusem bylo to, že byla neskutečně odlehčena a to všude, kde to jen bylo možné – vážila totiž pouhých 730 kg!

Po tom, co se FIA (dříve FISA) rozhodla rallye skupinu B zrušit, zbývající kusy Škody 130 LR našly využití v různých československých rallye či okruhových závodech a některé se ukázaly i na autokrosových tratích. Jelikož tohoto modelu bylo vyrobeno opravdu málo – 200 homologačních kusů, 20 závodních a neznámý počet úprav na specifikaci 130 LR, je tato škodovka vysoce ceněným artiklem, za který jsou jeho noví majitelé ochotni utratit až astronomické částky… a obrovské částky, související s tímto famózním závoďákem, se přenesly pochopitelně i do světa modelů!

Model Škody 130 LR je, společně s maďarským autobusem Ikarus 325, jediným východoevropským modelem, který zaujal světoznámou společnost Matchbox natolik, že se jej rozhodla vyrábět ve svém typickém měřítku 1:57. No a jelikož je to jediná škodovka vyprodukovaná tímto výrobcem, je tento model nesmírně žádaným a cenným artiklem mezi sběrateli. No a mít ho ve sbírce, to je zkrátka čest!

Na samotném modelu se začalo usilovně pracovat v roce 1986 a jeho sériová výroba je datována k následujícím třem letům (1987 – 1989). V roce 1987 pod modelovým označením MB44 v katalogu nastoupil na pozici modelu Citroen 15 CV, kde se udržel v několika verzích až do roku 1990. V roce 1991 byl však z katalogu odstraněn a nahrazen byl modelem 1921 Model ‘T’ Ford.

Standardní Matchbox model Škody 130 LR má několik charakteristických prvků:

  • kovová karoserie v bílé barvě a modrý plastový podvozek
  • černý interiér a průhledná bezbarvá okna
  • tamponové obtisky – tmavě modré a červené závodní pruhy, doplněné číselným označením 44 + logo se škodováckým okřídleným šípem, textové logo Skoda, text Surprising Skoda a logo německého subdodavatele Hella
  • světle modrý pruh, nacházející se na bocích modelu tak, aby korespondoval s předním a zadním nárazníkem (tamponové provedení)
  • stříbrné disky s osmi “průchozími otvory” (označení 8d-bksv)
  • otevírací zadní kapota/plášť v tmavě červeném odstínu

Jak se vyznat v jednotlivých verzích modelu Škoda 130 LR od Matchboxu?

  • Předvýrobní verze – rok 1986:
    Model obsahuje veškeré charakteristické prvky. Rozdílnost je ale u prvků, které jsou u následujících verzí červené – u této předvýrobní verze jsou ještě všechny oranžové. Další zvláštností jsou výrazně větší “průchozí otvory” u disků zadních kol.
    Odhadovaná hodnota: dle stavu modelu a krabičky – cca. od 1 500 Kč až do 15 000 Kč
Předvýrobní verze – rok 1986
  • První edice – rok 1987:
    Model obsahuje veškeré charakteristické prvky. Oranžová barva je již u tohoto modelu nahrazená tmavě červenou a zvětšené “průchozí otvory” u disků zadních kol byly převážně zmenšeny na stejnou velikost, která se nachází u předních. Není však výjimkou se s rozdílností kol setkat i u této edice. Na zadních dveřích je na obou stranách umístěno logo britského producenta motorových olejů Duckhams a na podvozku se nachází text Made in Macau. Model dostal překvapivě krabičku s rokem 1981, i přesto, že byl vyroben v roce 1987.
    Odhadovaná hodnota: dle stavu modelu a krabičky – cca. od 1 000 Kč až do 10 000 Kč
První edice – rok 1987
  • Druhá edice – rok 1988:
    Model obsahuje veškeré charakteristické prvky. Tamponové obtisky získaly nepatrně tmavší odstín. Velikost “průchozích otvorů” u disků zadních kol je víceméně stejná jako u první edice. Ze zadních dveří zmizelo logo britského producenta motorových olejů Duckhams. Na podvozku se stále nachází text Made in Macau. Model dostal překvapivě krabičku s rokem 1981, i přesto, že byl vyroben v roce 1987.
    Odhadovaná hodnota: dle stavu modelu a krabičky – cca. od 500 Kč až do 5 000 Kč
Druhá edice – rok 1988
  • Třetí edice – rok 1989:
    Model obsahuje veškeré charakteristické prvky. Tamponové obtisky získaly další (již více patrný) tmavší odstín a výrazně tmavší je i červená barva zadní kapoty/pláště. Na obě zadní dveře se vrátilo logo britského producenta motorových olejů Duckhams. Na hůře zpracovaném podvozku, hrajícím více odstíny původní modré, se nově nachází text Made in China. Model dostal překvapivě krabičku s rokem 1987, i přesto, že byl vyroben v roce 1989. U této edice můžete narazit i na balení ve formě blistru – tvarovaná průhledná folie proti lepenkové kartě, v grafickém provedení jako u klasické krabičky. Blistr byl použit u neznámého množství a to důvodu lepšího skladování mezi prodejci či kvůli cenově výhodnějším množstevním balením, kdy se stal součástí například 3, 4, 5 nebo až 10 různých modelů.
    Odhadovaná hodnota: dle stavu modelu a krabičky – cca. od 250 Kč až do 2 500 Kč
Třetí edice – rok 1989
vlevo nahoře – blistrové balení Card; vlevo dole a vpravo – ukázka množstevního balení Box a blistrového Card

Možná vás odhadované ceny jednotlivých provedení modelu zaskočily, ale jedná se o skutečné dlouhodobé ceny, které jsou průměrovány celosvětově a je třeba brát v potaz to, že modely jsou starší více než třicet let. Například i opotřebovaný a zcela oprýskaný model bez krabičky se draží okolo 1 500 Kč. Spousta majitelů tento model totiž prodává pod cenou, což je velká chyba!

Na co si dát pozor při koupi tohoto modelu?

  • model by měl mít veškeré charakteristické prvky, které jsou uvedeny v tomto článku, jakákoliv rozdílnost zavání předělávkou nebo padělkem ( lze se setkat i s resinovými verzemi!)
  • pokud model kupujete jako investiční artikl, který máte v plánu v příštích letech prodat, nebraňte se zaprášené, časem zašlé nebo mírně poškozené krabičce)
  • model by měl být umístěn v původní, ideálně nikdy neotevřené, krabičce (Box nebo Card)
  • model by měl být ideálně jako nový a to bez jakýchkoliv kosmetických a jiných vad (neplatí pro konstrukční a estetické nedokonalosti z výroby a mírné opotřebení laku a tamponů v původních neotevřených krabičkách – ty jsou výrobcem bohužel dělány tak, že se v nich model prostě hýbe)
vlevo nahoře a dole – neoriginální replikační Custom box, ve kterých se modely nikdy oficiálně neprodávaly (tyto modely rádi prodejci uvádějí jako raritní krabičky); vpravo – Promo box, který byl spatřen na území Německa

Model se často v aukcích prodává i jako předělaný model na civilní a jiné verze. Ty doporučujeme rozhodně nekupovat, pokud je nechcete mít ve sbírce jako investiční artikl. Totéž platí u verze s dobarvenými světlomety, blinkry, poznávací značkou či například i se zelenými nárazníky. Konkrétně verze se zelenými nárazníky je často mylně označována jako rarita. Rarita to opravdu není, protože se jedná o klasický modrý podvozek, který byl vystavený/skladovaný ve špatných podmínkách (působení slunce, denního světla, vlhkosti apod.).